استفاده از بره موم برای کاهش التهاب ریه

 

 

درمان التهاب ریه به بره موم اگرچه به صورت علمی اثبات شده و مجامع علمی زیادی آن را پذیرفته اند؛ اما هنوز مورد توجه پزشکان قرار نمی گیرد.


کاهش التهاب ریه و برطرف کردن مشکلات تنفسی نه تنها در عصر حاضر بلکه از گذشته مورد توجه بوده است. التهاب ریه موضوع جدید ینست که تنها به دلیل آلودگی هوا یا دیگر مشکلات زیست محیطی فراهم شده باشد؛ بلکه از گذشته به عنوان یک چالش بسیار سخت برای اطبا مورد بحث بوده است. امروزه اما میزان گزارشات از التهاب ریه بسیار بیشتر شده و عوارض آن نیز به دلیل شرایط آب و هوایی افزایش پیدا کرده است.
امروزه به ویژه به دلیل رایج شدن بیماری های ویروسی که بیشتر ریه و دستگاه تنفسی را مورد حمله قرار می دهند، اهمیت درمان مشکلات ریه و مجاری تنفسی اهمیت زیادی دارد. بیماری اخیری که جان بسیاری از مردم دنیا از جمله هموطنانمان را گرفته و کرونا نام دارد، تاثیر شدیدی بر روی بیمارانی می گذارد که مشکلات تنفسی و التهاب در ریه داشته اند. در نتیجه برای پیشگیری و درمان کرونا یا درمان انواع آنفولانزا یکی از مهمترین کارها، درمان چنین بیماری های زمینه ای است.
بره موم یکی از مواد موثر بر روی التهاب ریه است. نقش و اثرگذاری بره موم برای درمان التهاب ریه از گذشته تا امروز مورد توجه بوده است. امروزه نیز دانشمندان زیادی در حال تحقیق و بررسی بر روی این ماده درمانی هستند تا به صورت های مختلف در داروهای ضدالتهابی برای ریه مورد استفاده قرار گیرد. با این حال بره موم همچنان در طب سنتی ایرانی و شرقی برای درمان مشکلات التهابی مثل ریه مورد استفاده قرار می گیرد.
در ادامه این مطلب به نقش بره موم در درمان التهاب ریه پرداخته ایم. نقشی غیرقابل انکار که توانسته از گشذته تا امروز کاربرد داشته باشد. با این حال متاسفانه امروزه به فراموش سپرده شده است. اگر مشکل التهاب ریه دارید، مطالب بیان شده در ادامه می تواند برای شما مفید باشد. 

بره موم چطور بر روی التهاب ریه اثر می گذارد؟
همانطور که در مطلب مختلف در مجله عسلنا به آن پرداخته ایم، بره موم یک ماده ضدالتهاب است. به همین علت تعجبی نیست که این ماده بتواند در درمان انواع بیماری ها التهابی موثر واقع شود. التهاب ریه نیز از آن دست بیماری های التهاب است که این ماده طبیعی می تواند به درمان آن کمک کند.
تحقیقات زیادی در زمینه کاربرد بره موم برای کاهش التهاب ریه و درمان این مشکل شده است. تمامی این تحقیقات چه بر روی نمونه های حیوانی و چه بر روی نمونه های انسانی نشان از اثرگذاری بره موم دارد. با این حال نقش این ماده آنقدر به صورت ثابت نیست که بتوان به تمامی بیماران مبتلا به التهاب ریه تعمیم داد.
یکی از اولین تحقیقات علمی بر اساس متد طب نوین که به ثبت رسیده است، مربوط به سال های 1964 تا 1969 میلادی در روسیه است. البته گزارش این تحقیقات تقریبا 6 سال بعد منتشر شد. در این سال تحقیقات پزشکان روسی نشان داد که ترکیبی از آنتی بیوتیک به همراه محلول بره موم می تواند بهترین نتیجه را برای کاهش التهاب ریه به همراه داشته باشد.
در اواخر دهه 80 قرن بیستم میلادی نیز تحقیقات خوبی در مورد نقش بره موم برای درمان التهاب ریه توسط فردی به نام شلر انجام شد. وی توانست تحقیقاتش را بر روی 260 کارگر انجام دهدکه در صنایع مربوط به فلز مشغول به کار بوده و دچار التهاب ریه شده بودند. وی توانست عصاره الکلی بره موم را در محلولی نمکی ترکیب کرده و با استفاده از آن در یک دوره 24 روزه، بیمارانش را درمان نماید. یک موضوع شگفت انگیز که در آن زمان بسیار مورد توجه مجامع علمی قرار گرفت.
در همین زمان برخی از پزشکان روسی توانستند با ستفاده از عصاره بره موم بیش از 100 بیمار مبتلا به التهاب ریه و مجاری تنفسی را درمان کنند. علاوه بر این، بسیاری از بیماران نیز با کاهش علائم مواجه شدند.
تحقیقات تکمیلی دانشمندان از آن زمان تا امروز نشان داده که مصرف عسل به همراه بره موم می تواند روند بهبود التهاب ریه را سرعت ببخشد. برخی از محققان حتی مصرف عساره بره موم به همراه شربت عسل را توصیه می کنند. البته خوشبختانه امروز محصولی ترکیبی از عسل با بره موم به نام عسل بره موم روانه بازار شده که زحمت را برای درست کردن این ترکیب کمتر از گذشته نموده است.

برای درمان التهاب ریه چطور بره موم مصرف کنیم؟
همانطور که گفته شد، استفاده از عسل بره موم یکی از بهترین گزینه ها برای درمان التهاب ریه است. حتی بسیاری از افراد معتقدند که استنشاق ترکیب عسل و بره موم هم می تواند روند کاهش التهاب ریه را تسریع کند. با این حال چه مصرف خوراکی چه مصرف استنشاقی بره موم، بهترین گزینه ها برای درمان التهاب ریه خواهد بود.
بد نیست همینجا اشاره کنیم که چه بره موم فراوری شده و چه ترکیب آن با عسل طبیعی، طعم بد و بوی تندی دارد. برای همین ممکن است نتوانید آن را تحمل کنید. حتی عسل بره موم نیز برای بسیاری از افراد قابل خوردن نیست! در چنین شرایطی بهترین روش برای مصرف، استفاده از کپسول بره موم است. کپسول های بهداشتی بره موم کمک می کنند تا بدون حس بو و طعم این ماده، خواص آن را دریافت کنید.
نکته مهم دیگر، تلاش برای نظم و مداومت در مصرف بره موم است. روند درمانی خود با این ماده طبیعی را به هیچ وجه منقطع نکنید. بره موم باید در دوره های متناوب مصرف شود. البته می توانید پس ا مصرف 2 الی 3 ماهه یک وقفه چند هفته ای داشته باشید؛ اما به هیچ وجه در مصرف بره موم بی نظمی نکنید. اگر نظم را رعایت کنید، خیلی زود می توانید به بهبود علائم و کاهش تنگی نفس به دلیل کم شدن التهاب ریه امیدوار باشید. با این حال فراموش نکنید که روند درمان ممکن است چند ماه یا بیش از یک سال طول بکشد.

درمان التهاب ریه به بره موم اگرچه به صورت علمی اثبات شده و مجامع علمی زیادی آن را پذیرفته اند؛ اما هنوز مورد توجه پزشکان قرار نمی گیرد. با این حال شما می توانید با کمک این ماده، التهاب های ایجاد شده در ریه را کاهش داده و از تنگی نفس و دیگر علائم این بیماری خلاص شوید. به ویژه اینکه التهاب ریه می تواند به عنوان زمینه ای برای رشد بیماری هایی مثل آنفولانزا و کرونا جدید باشد، باید درمان آن را جدی بگیرید.